Som nyutdannet og nyansatt lærer var man overlatt til seg
selv. Man hadde sin beskjedne teoretiske bagasje og noen ukers praksis å falle
tilbake på. Nå var det du som skulle legge rammene for en klasse. Du var gjerne
blitt klassestyrer eller kontaktlærer og lurte på om du hadde brede nok skuldre
for oppgaven. Erfarne kollegaer satte seg tilbake for å se hva de unge kunne få
til. Rektor ønsket lykke til. Etter hvert har man bygget opp en basiskunnskap
om hva det vil si å lede en gruppe elever. Siden høsten 2010 har de fleste
kommuner tilbudt veiledning av nyutdannede. Disse er gjerne erfarne lærere med
tilleggsutdanning i veiledning. http://www.udir.no/Utvikling/Veiledning-av-nyutdannede-larere/
. Det sikrer de nye lærerne, men hva med de som allerede har erfaring og
likevel trenger veiledning for å bli bedre klasseledere?
Læreren som veileder
I vårt arbeid med elever understreker vi hele tiden
viktigheten av å lese tilbakemelding for å forbedre et produkt eller en
ferdighet. Vi gir tilbakemelding muntlig
og skriftlig. Vi beroliger elevene med at det ikke så farlig om de ikke lykkes
første gangen for dette er trening. Vi sier til dem at det er lurt å trene på
det du skal presentere, demonstrere eller diskutere på forhånd. Vi gir dem tips
om hvordan de kan gjøre lyd og filmopptak av seg selv for å se hva andre ser. Over det ganske land gir lærere gode råd om
hvordan elevene skal forbedre sine ferdigheter.
Denne vilje og evnen til å veilede må også kunne brukes til utvikling av
lærernes egne ferdigheter.
Klasseledelse er et
felles ansvar
Alle lærere er ledere. Det er ingen forskjell på
kontaktlærer og faglærer når det gjelder klasseledelse. Uavhengig av fag er
dette en kompetanse vi må ha for å kunne gjøre jobben vår. Undersøkelser viser
også at klasseledelse er en av de faktorene som påvirker elevenes læring mest
(Hattie). Med team organiseringen i
dagens skole blir det vanskeligere å holde privat det som skjer i klasserommet.
Denne åpenheten burde gjøre det være lettere å oppdage forbedringspunkter, men
også å drive med kollegaveiledning.
Kollegaveiledning
En forutsetning for å få til kollegaveiledning er en felles
forståelse av hva dette dreier seg om. Det må være enighet om hva som skal
observeres og når. Det må være tillit mellom dem som skal observere hverandre slik
at den ene part ikke føler seg underlegen. Hvis man har et godt forhold til en kollega så vil man dem vel, og de vet det. Man må tørre å vise sine svakheter
og tro at man har noe fornuftig å komme med. Det forutsetter også vilje til å bruke noe av
den ubundne tiden til å gjennomføre observasjoner og samtaler etterpå. Hvis kollegaveiledning er en del av praksis på
en skole er det lettere å få det til og vanskeligere å argumentere for at man
ikke vil. En sånn-gjør-vi-det-her politikk er forpliktende for alle parter. Tema
for observasjonene må være slik at det føles nyttig.
Et kollegium kan bli enige om noen felles kjøreregler for
deler av klasseledelsen. Det kan være enkle ting som å håndhilse på elevene i
døren før de går inn i klasserommet. En kollektiv forpliktelse på dette gjør det
lettere for alle å gjennomføre. Små
huskeregler for hvordan vi organiserer informasjon er nyttig for alle. På et
foredrag om lese-og skrive ferdigheter fikk jeg et nyttig tips. Organiser
informasjonen til klassen slik at de 10 % som sliter med å få med seg alt
klarer det. Disse elevene blir nå ikke
så frustrerte fordi de ikke forstod beskjeden og de andre blir ikke frustrerte
fordi de må høre den samme beskjeden flere ganger. Det er nyttig å minne hverandre på at det er
for elevene vi underviser, ikke oss selv.
Trinnmøter kan brukes til å dele erfaringer. Hvis man setter av litt tid hver gang til å
fortelle om noe man har hatt suksess med vil man oppnå to ting. Læreren det
gjelder får positiv tilbakemelding på sin praksis og andre får et innspill til
sin praksis. I sånne møter kan man gjerne møte på argumenter som «det der
passer ikke for meg». Hvordan vet man det før man har prøvd? Et miljø hvor det
er lov å prøve og feile er et miljø som lærer og utvikler seg og alle i det, og
det er jo det skolen handler om.
Alle lærere ønsker å være gode lærere. I følge Hattie er
gode lærere også gode ledere. Det er lærerens utøvelse av lederskap som har
størst innflytelse på elevenes læring. Det er elevenes læring som er hovedoppgaven
til en skole. Da må klasseledelse være hovedverktøyet til en lærer.
#klasseledelse #kollegaveiledning
Kilder
John Hattie, 2013 Synlig
læring – for lærere
Thomas Nordahl, 2012 Dette
vet vi om klasseledelse
http://www.vig.no/var/vig/storage/images/media/images/veiledning/2894-1-nor-NO/veiledning_banner.jpg
Fint innlegg! Tenker du at kollegaveiledning bør være påbudt fra ledelsens side, eller tenker du at det er opp til hver enkelt lærer om dette er noe de ønsker å gjøre?
SvarSlettTakk for godt tips om strukturering av informasjon til elevene (10%-en).
Hei.
SvarSlettFint innlegg og gode tips.
June
Hei Hanne
SvarSlettMange gode betraktninger. Vi kjenner oss vel alle igjen i din beskrivelse av å være fersk lærer. Derfor er det så utrolig viktig at skolen (både lærere og ledelse) har et felles ansvar for klasseledelse og at det kan diskuteres både på trinn og i team. Felles praksis er viktig. Er det ikke ofte her vi synder? Fine bilder og fin bruk av hyperlenker.
Hei og takk for fine tilbakemeldinger
SvarSlettJeg tenker at en ledelse må legge til rette for og forvente at vi kan bli bedre i jobben vår. Det er gjerne lurt at noen i et kollegie begynner, men man kan ikke uten videre nekte andre innsyn i hva man driver med. Jobben vår er altfor viktig til det.