mandag 16. juni 2014

Hvordan kan en skoleleder bidra til å øke elevenes læring?


  

“The main thing is to keep the main thing the main thing.”
Kilde: Sonny Donaldson, superintendent of
Aldine school district in Texas

Jeg hadde en gang en skoleleder som av og til var inne i klasserommet. Han kom for å sjekke at alt var i orden. Hvis det var gått en lyspære så skiftet han den. Han kommenterte gjerne på orden i klasserommet. Han spurte hva vi holdt på med og var fornøyd med et kort svar. Ellers var han ikke en som elevene så veldig ofte. En av mine nye 8.klassinger spurte om han var vaktmesteren på skolen. Han ble dødelig fornærmet.

Samme skoleleder prøvde senere å sette i gang systematisk observasjon og kollegaveiledning. Det ble gjort noen spede forsøk men ikke noe som gav nevneverdig effekt. Hvorfor ikke? Ledelsen og lærerne hadde ikke fokus på det som var det viktigste – elevenes læring. Skoleleder skulle møte et krav fra skoleeier og lærerne var usikre på hva dette skulle føre til. Prosessen var ikke forankret i personalet og rektor ble mistenkeliggjort.

Instructional leadership

I et mylder av krav og forventinger fra elever, foresatte, politikere og samfunnet generelt må skolen selv ta ansvar for å fortelle hva som er det viktigste. Det finnes skoler som er mer effektive enn andre og de har det til felles at de har ledere som har fokus på det som er det viktigste hele tiden. Instructional leadership danner grunnlinjen. Hallinger og Murphy (Postholm 2012) publiserte i 1985 en modell som viser tre dimensjoner ved rektorrollen i denne typen lederskap:  

1.     Definere skolens visjoner

Det er skoleleders ansvar å utforme skolens mål og kommunisere dem til andre. Målene må adressere skolens kjernevirksomhet. De må være kjent for alle som har en tilknytning til skolen. Målene må være spesifikke, målbare, oppnåelige, realistiske og tidsbegrensede. I den norske skolen har man mange planer med mange mål. Læreplanen har en generell del og en fagplan del. Fagplandelen er underordnet, men det er den som elevene blir målt etter. En skoleleder må sette i gang en prosess på sin skole hvor man får diskutert hva som er skolens kjernevirksomhet og hva som er sidevirksomheter. Når man først har definert hva som er viktigst kan man ikke etterlyse det som man tidligere valgte bort.

Kilde: organisationsandmarkets.com


2.     Administrere skolens undervisning

Skoleleder må gi veiledning til og evaluering av undervisning. I tillegg må skoleleder samordne planleggingen av undervisning fordi skoleleder har ansvaret for elevens utvikling og læring. For å få til dette må skoleleder være opptatt av det som skjer i klasserommet og hvilken effekt det har. Skoleleder må systematisk evaluere det lærerne gjør i klasserommet. Det er vanskelig å få tid til å følge opp mange ansatte, men det er undervisning og læring som skal være hovedaktiviteten. Da er det rimelig at en leder bruker tid på å kvalitetssikre den. Om ikke leder selv har anledning til å gjennomføre denne typen evaluering så kan man sette i gang prosesser hvor lærerne regelmessig observerer og evaluerer hverandre. Man kan skape fora hvor målet er å dele erfaringer for sammen å finne ut hva som er mest effektivt for akkurat de elvene man har på det tidspunktet.

3.     Utvikle et positivt læringsmiljø

Skoleleder skal skjerme tid til undervisning, fremme faglig utvikling, bidra til åpenhet rundt skolens læringsmiljø, gi insentiver som motiverer de ansatte og elevenes læring. Effektive skoler har et høyt læringsutbytte for sine elever fordi de har høye forventinger til dem og kontinuerlig følger opp hvordan de ligger an i forhold til målene. De bruker insentiver i tråd med formål og praksis. Et skolemiljø hvor det er fokus på kontinuerlig faglig utvikling vil også få elever som mestrer. Det å mestre gir mer positiv holdning til det å lære og man trives bedre når man mestrer.

Effektivt lederskap

Viviane Robinson sier at effektive ledere kjennetegnes ved at de har klare mål og forventinger, de bruker ressursene strategisk, de sikrer kvaliteten på undervisningen, de leder lærernes læring og utvikling og de sikrer et godt læringsmiljø. Det som har størst effekt er satsing på lærernes læring og utvikling. Det hadde en effekt på 0,84. Et godt læringsmiljø hadde en effekt av 0,27 på elevenes læring. Sammenlignet med dimensjonene i modellen til Hallinger og Murphy er det den andre dimensjonen som har størst effekt. En skoleleder må være opptatt av undervisningen fordi den har en direkte innvirkning på elevenes læring.

En skoleleder må skape en aksept for at lærere og undervisning kan være gjenstand for evaluering av andre enn elevene og den læreren. Det har lenge vært vanlig å lukke døren inn til klasserommet. Den privatpraktiserende lærer er et velkjent fenomen. Det som den gode lærer gjør må deles med andre. Det er ikke den lærerens private eiendom, det skal komme alle elevene til gode. Forskning viser at det er store forskjeller mellom skoler, men også mellom ulike klasserom på samme skole.

Hattie sine metaanalyser viser at rektorer og skoleledere har lav påvirkning på elevenes prestasjoner (0,39). De viser også at andre faktorer har større effekt for eksempel klasseromsatferd (0,68), lærerens forventinger (0,43) tilbakemeldinger (0,75) og lærerens troverdighet (0,90). Dette bare bekrefter Robinsons påstand om at den mest effektive skoleleder er den som bruker til på å veilede og utvikle lærerne.

En skoleleder kan bidra til elevenes læring. Forskning viser at noen ledere har stor påvirkning ved at de organiserer skolen sin etter bestemte prinsipper og verdier. Når man vet dette er ingen grunn til å ikke prøve å gjøre det samme. Effektive skoler har satt elevens læring i sentrum for skolens aktiviteter og dermed økt deres læringsutbytte.

Det er mange områder som en skoleleder skal håndtere. For å være en god leder må man skyte med hagle, ikke rifle. Det er ingen områder som kan neglisjeres helt, men noe er alltid viktigere enn noe annet. I skolen, som ellers i livet, er det viktig å ha fokus på det som er viktig og ikke la seg rive med av uviktige detaljer.   

 


Kilde: edublogs.org
Litteraturliste:

May Britt Postholm (red) 2012, Læreres læring og ledelse av profesjonsutvikling, Gunnar Engvik, Instructional leadership,  tapir akademisk forlag

 
Hattie, John, 2013, Synlig læring – for lærere, Cappelen Damm Akademisk

 
Robinson, Viviane og Emstad, Anne Berit, Skoletinget 2012, The What and the How of Student-Centered Leadership: Implications from Research Evidence, Center for Educational leadership, University of Auckland
http://www.ks.no/PageFiles/24955/VivianeRobinson.pdf

Robinson, Viviane, 2007, William Walker Oration: School Leadership and Student Outcomes - Identifying What Works and Why http://www.educationalleaders.govt.nz/Pedagogy-and-assessment/Building-effective-learning-environments/School-Leadership-and-Student-Outcomes

 

bilder


bethstill.edublogs.org

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar